به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه در گفتگویی با تشریح برخی اقدامات شاخص این وزارتخانه در سال ۹۹، مهمترین چالش وزارت راه و شهرسازی را وجود قوانین متضاد عنوان کرد. عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه به روند تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: در پرداخت تسهیلات سایر بانکها نیز علاوه بر بانک مسکن همکاری لازم را انجام دهند.
وی افزود: سهم هر بانک در این بخش مشخص است و با اعتباراتی که در این حوزه به بانکها تخصیص مییابد به استناد بانکها و وزارت اقتصاد و همچنین با ایجاد صندوق زمین و مسکن تسهیلات مسکن با همان نرخهای رایج به متقاضیان پرداخت شود.
به گفته اسلامی، در این مدت، بانک مسکن همکاری لازم را داشته و امید است با ابلاغ این دستورالعمل روند سرعت پرداخت تسهیلات مسکن افزایش یابد.
پایدارسازی تولید مسکن، اقدام مهم راه و شهرسازی در سال ۹۹
وزیر راه و شهرسازی با اشاره اقدامات انجام شده در سال ۹۹ در بخش مسکن نیز گفت: پایدارسازی تولید مسکن با ایجاد اصلاحات در آئیننامهها و شیوهنامهها، ثبتنام گسترده از مردم و عرضه زمین در همه شهرهای دارای متقاضی مهمترین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این سال بود.
اسلامی ادامه داد: سال گذشته سامانه جامع املاک و اسکان را فعال کردیم و در پرتو این سامانه حدود یکمیلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شد و موجب افزایش عرضه به بازار و کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت مسکن شد.
وی از تحویل اولین واحدهای مسکن ملی خبر داد و گفت: با تحویل این واحدها در فروردین ماه و بسته شدن طرح اقدام ملی مسکن تا پایان سال، بازار مسکن بهبود خواهد یافت. از لحاظ فنی هیچ دلیل برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد بلکه باید به سمت ثبات و بعد کاهش نرخ هم حرکت کنیم.
وزیر راه افزود: متأسفانه بازارهای ایران تحت تأثیر جو سیاسی و روانی قرار میگیرند و امسال نیز سال انتخابات است.
اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۹ در خصوص آخرین وضعیت راهها نیز گفت: تردد جادهای بین استانی و در سطح کشور نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده و این رشد را در سفر با وسیله نقلیه عمومی اتوبوس، قطار و هواپیما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به راحتی میتوان شاهد بود.
افتتاح ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه در سال ۹۹
وزیر راه با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح کردیم و حدود ۳۰۰ کیلومتر دیگر هم آماده افتتاح و بهرهبرداری است، اظهار داشت: سال گذشته رونق تولید و جهش تولید را در حوزه ریل داخلی داشتیم.
وی افزود: سعی کردیم در بخش حمل و نقل تولید کننده و مصرف کننده را در حالت متعادل نگه داریم و این در حالی است که در سال ۹۹ بسیاری از بخشهای حمل و نقلی با مشکلات و آسیبهای بسیار زیادی روبرو شدند که توانستیم با حمایتهای لازم بخشی از این مشکلات را رفع کنیم.
اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۸ که سال رونق تولید بود، در بحث تولید اقلام وزارت راه شهرسازی سعی کردیم پروژههای عمرانی نیمه تمام را فعال کنیم، افزود: یکی از این پروژهها کنار گذر شرقی اصفهان بود که یک پروژه ۳۰ ساله بود که پیشرفت فیزیکی آن تنها ۴۲ درصد بود که در مدت زمان یک سال نیم آن را در ماه گذشته به بهره برداری رسانیدم همچنین پروژه غدیر هم یکی دیگر از پروژههای عمرانی بود که چندین سال نیمه تمام مانده بود که با حمایت و جدیت پیگیری ان را به بهره برداری رساندیم و اجرا و اتمام چنین پروژههای در طول این سالها بی سابقه بود.
وی افزود: در سالهای گذشته سامانههای ریلی و واگنهای باری از خارج از کشور تأمین میشد، ولی در سال ۹۸، ۷۷۸ واگن باری، مسافری و لوکوموتیو با توان نیروی داخلی ساخته شد و در سال ۹۹ این رقم از یکهزار و ۱۵ واگن عبور کرد./ ایرنا